سومین همایش صنعت چوب استان قم

مصاحبه اختصاصی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با مجله چوب و کاغذ در روزهای پایانی سال 93
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶
محافظت از مبلمان با بسته‌ بندی صحیح و اصولی آن
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷
 

در این مراسم حجت الاسلام بنایی و سید حسن رضوی معاونان استاندار قم، ابراهیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، سیجانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت، ضیایی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل ایران، صفایی رئیس اتحادیه درودگران قم و جمعی از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی حضور داشتند.

ایجاد اولین برند مشترک صنعت مبل کشور در قم
در ابتدای مراسم امیر ولی عامل توسعه خوشه مبل استان قم طی سخنانی اظهار کرد: خوشه‌ها در حقیقت از واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، متمرکز در یک منطقه جغرافیایی تشکیل می‌شوند که در تکمیل فعالیت‌های یکدیگر گام بر می‌دارند.
وی افزود: نگاه‌ها در دنیا در حال حاضر به ظرفیت صنایع کوچک دوخته شده زیرا ظرفیت‌های گسترده‌ای در این واحدها به منظور توسعه منطقه‌ای و ملی وجود دارد.
ولی با بیان اینکه موفقیت خوشه‌ها در گرو تعامل سه بخش سازمان‌های دولتی، بدنه صنعت و دفاتر توسعه‌ است گفت: ایجاد شبکه‌های همکاری و کارگروهی به منظور نیل به اهداف توسعه در روش خوشه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا با هم بودن واحدهای کوچک تولیدی سبب می‌شود برخی نقاط ضعف برطرف شوند و در عین حفظ استقلال، تعامل آنها عامل موفقیت‌شان شود.
عامل توسعه خوشه مبل استان قم افزود: روش توسعه خوشه‌ای به این صورت است که پس از مطالعه کامل صنعت، مشکلات اساسی شناسایی شده و برای رفع آنها برنامه ارائه شده و با همراهی اعضای خوشه برنامه‌ها اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه دفتر توسعه خوشه مبل استان قم از 16 ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته، نیاز به برگزاری دوره‌های آموزشی در خوشه رصد شد و به همین دلیل در این مدت دو دوره آموزشی چوب خشک‌کنی و مدیریت فروش که با استقبال خوب درودگران هم مواجه بود برگزار شد.
ولی از تدوین طرح نیازسنجی آموزشی طی شش ماه خبر داد و افزود: این امر سبب شد یک نقشه راه جهت آموزش اعضای خوشه از طریق مشاوره با 40 نفر از نخبگان این صنعت تدوین شود.
صنعت مبل قم از ظرفیت صادرات بین‌المللی برخوردار است
پس از آن، مجتبی صفایی رئیس اتحادیه درودگران استان قم اظهار کرد: با آنکه رکود شدیدی در صنعت مبلمان ایران وجود دارد، اما تولیدکنندگان قمی با علاقمندی و تلاش وافری مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: نهادهای دولتی می‌توانند با حمایت‌های لازم، از آسیب‌های احتمالی به بخش خصوصی در شرایط رکود جلوگیری کنند.
رئیس اتحادیه درودگران استان قم با بیان اینکه تولیدات صنعت مبل قم از ظرفیت صادرات بین‌المللی برخوردار است گفت: واحدهای کوچک امکان بازاریابی صادراتی گسترده را ندارند به همین دلیل نیازمند حمایت هستند که در این صورت شاهد جهشی بزرگ خواهیم بود.
وی ادامه داد: سال گذشته، شاهد صادرات 165 هزار دلاری مبلمان از قم بودیم که این رقم با ظرفیت‌های موجود به هیچ وجه تناسب ندارد.
رئیس اتحادیه درودگران استان قم بیان کرد: فعال کردن کمیسیون‌های تخصصی و ایجاد اتاق فکر در اتحادیه درودگران جزو برنامه‌های ماست و به همین دلیل از همه نخبگان و فعالان صنعت چوب و مبل استان دعوت به همکاری می‌کنیم.
وی برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات و یراق‌آلات با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل ایران در دی ماه و نمایشگاه مبل استان در بهمن ماه و نیز اجرای پروژه درجه بندی و رتبه بندی واحدهای عضو اتحادیه را از مهمترین فعالیت‌های آتی این تشکل برشمرد.
صنعت مبل قم، توانایی نقش آفرینی در سند افق 1404 را دارد
روح‌الله ابراهیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم سخنران دیگر این مراسم بود. وی گفت: صنعت مبل با هنر آمیخته شده و در قم دارای قدمتی طولانی است.
وی افزود: در سند چشم انداز افق1404، مقرر شده که ایران اسلامی باید در آن سال و در سطح منطقه، در همه عرصه‌ها مقام نخست را داشته باشد که اگر بخواهیم به این نقطه آرمانی برسیم باید همه ظرفیت‌ها را فعال کنیم و در این بین هنر و صنعت مبل قم این توانمندی را دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه برای رونق اقتصادی در صنعت مبل قم نیازمند توجه به دو حوزه نرم افزاری و سخت‌افزاری هستیم خاطرنشان کرد: در بعد سخت‌افزاری، فعالان بخش خصوصی باید کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند اما در بخش نرم افزاری، نهادهای دولتی وظایفی را بر عهده دارند که از آن جمله می‌توان به ضرورت ایجاد فضای کسب و کار و بهبود آن به گونه‌ای که مشکلات کاهش یابند اشاره کرد.
ابراهیمی با اشاره به ایجاد شغل برای 20 هزار نفر در قم به واسطه فعالیت خوشه مبل گفت: حدود 30 درصد نیاز مبل سراسر ایران در قم تولید می‌شود. هرچند بیشتر آن به صورت خام فروشی است و به این ترتیب سود اصلی نصیب کسانی می‌شود که اقدامات تکمیلی را بر روی کالا انجام می‌دهند. در حالیکه می‌توان طی اقداماتی جامع، فضایی به وجود آورد که این فعالیت‌ها هم در قم صورت بگیرد و در نهایت سود اصلی کار به تولیدکننده قمی برسد.
قم پس از تهران فعال‌ترین تشکل‌های مربوط به مبلمان و چوب را دارد
در ادامه دکتر محسن ضیایی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل ایران طی سخنانی اظهار کرد: قم پس از تهران فعال‌ترین تشکل‌های مربوط به مبلمان و چوب را دارد.
وی با اشاره به ضرورت به کارگیری شرایط ویژه فروش در دوران رکود تورمی افزود: رکود به معنای اضافه تولید و انباشت آن در واحد تولیدی و تورم هم به معنای شیب شدید قیمت‌هاست اما در حال حاضر کشور ما در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل ایران با بیان اینکه همراهی این دو مشکل اقتصادی شرایط را بسیار سخت می‌کند گفت: در این اوضاع، سلاح موثر برای کاهش تورم یعنی جمع‌آوری نقدینگی، بر رکود تاثیر افزایشی داشته و به همین ترتیب تزریق نقدینگی هم سبب بیشتر شدن تورم می‌شود.
وی ادامه داد: در شرایط رکود تورمی، تقاضا برای کالاهای لوکس کاهش می‌یابد. البته فرهنگ ملی هم در این زمینه تاثیرگذار است و در ایران، همچنان تقاضا برای مبل وجود دارد به همین دلیل شرایط موجود، برای صنعت مبل نابودکننده نیست.
ضیایی با تاکید بر تسلط به اصول بازاریابی صحیح به منظور حفظ بقا در شرایط رکود خاطرنشان کرد: مدیریت نقدینگی هم در این بین اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا رکود و تورم، اندازه بازار را به شدت کوچک می‌کنند و فضا برای رقابت تنگ‌تر می‌شود، به همین دلیل حفظ بقا مهمترین تلاش مدیران شده و اهداف توسعه‌ای چندان جایی نخواهند داشت.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبل ایران افزود: در شرایط رکود تورمی، هدف‌های مدیریتی از جذب حداکثر سود به سمت حفظ بقا می‌روند و همچنین اهمیت شرکت‌های پخش و واسطه هم بیشتر می‌شود زیرا باید تولیدات را به فروش رساند. اصلاح سیاست‌های توزیعی کالا در این شرایط نیازی ضروری است چون خطر انباشت کالا احساس می‌شود.
وی گفت: خوشه‌سازی صنعتی در شرایط کنونی اهمیت ویژه‌ای دارد و صنعت مبل قم هم همین اقدام را انجام می‌دهد، در حقیقت می‌توان گفت روش توسعه خوشه‌ای راه حیاتی برای حفظ بقا در شرایط رکود تورمی است.
ضیایی با تاکید بر ضرورت وجود همیشگی تبلیغات برای فروش کالاها حتی در شرایط رکود و تورم تصریح کرد: تبلیغات هزینه تشریفاتی نبوده و رکن بازاریابی به شمار می‌رود. ضمن اینکه می‌دانیم رسانه‌ها هم در این هنگام با شرایطی مشابه روبرو هستند و می‌توان تبلیغات را با هزینه ارزان‌تری انجام داد. استفاده از چاشنی‌های فروش مانند قرعه‌کشی و توزیع بن‌های تخفیف هم می‌تواند راهگشا باشد.
60 درصد واحدهای مستقر در شهرک تخصصی چوب قم ترکیبی هستند
محمود سیجانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم سخنران دیگر این همایش گفت: تولید مبل یکی از صنایع بومی قم محسوب می‌شود و در سند استراتژیک استان، جزو اولویت‌ها به شمار می‌رود.
وی افزود: تنها حدود 12 درصد واحدهای چوب قم صنعتی هستند و بقیه به شیوه سنتی فعالیت می‌کنند. البته بعد از ایجاد شهرک تخصصی چوب در قنوات، شاهد استقرار 60 درصد واحدها به صورت ترکیبی هستیم.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری واحدهای مستقر در این شهرک 60 میلیارد تومان است گفت: 43 واحد خارج از این شهرک هم در مجموع 13 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته‌اند.
وی ادامه داد: تهیه مواد اولیه چه از داخل و چه از خارج کشور در صنعت مبل قم دارای مشکلاتی است که در این زمینه نیازمند اصلاح تعرفه‌های وارداتی هستیم.
شهرک تخصصی چوب قم تاثیر مثبتی بر صنعت مبل خواهد داشت
سخنران پایانی این همایش سید حسن رضوی معاون برنامه‌ریزی استاندار قم بود که طی اظهارات خود گفت: مبل جزو صنایع محوری قم به شمار می‌رود.
وی افزود: اقتصاد کشور زمانی که دولت تدبیر و امید کار خود را شروع کرد در شرایط رکود تورمی بود و به همین دلیل دولت راهکارهایی را برای حل این مشکل در نظر گرفت و با تدابیری که اندیشیده شد امروز شاهد تبدیل شدن رشد اقتصادی منفی سه ماهه نخست سال 92 به رشد مثبت در مدت مشابه سال جاری هستیم.
معاون برنامه‌ریزی استاندار قم با بیان اینکه تورم بالای 40 درصد نیز به 25 درصد کاهش یافته است گفت: این آمارها گویای خروجی مثبت اقدامات دولت هستند ولی همه اینها بدین معنا نیست که از رونق اقتصادی برخوردار شده‌ایم.
معاون استاندار قم با اشاره به راه‌اندازی شهرک تخصصی صنایع چوب در قم و تاثیرگذاری مثبت آن بر این صنعت گفت: افتتاح آزادراه قم – گرمسار در مجاورت این شهرک می‌تواند بسترساز توجه بیشتر به صنعت چوب قم و ایجاد زمینه‌های بهتر برای سرمایه‌گذاری در آن شود.
تجلیل از پیشکسوتان و کارآفرینان برتر صنعت مبل قم
در انتهای این همایش، از پیشکسوتان و کارآفرینان برتر صنعت مبل قم، با حضور مدیران دولتی و روسای اتحادیه‌های صنفی چوب و مبل، تقدیر و جوایزی به آنها اهدا شد.
غلام عبداللهی، سیف الله بادی، محمد خجسته زاده، حسین عادلی و حسین علی اکبری 5 نفر از پیشکسوتانی بودند که از آنها تجلیل شد. همچنین به کارآفرینان و هنرمندان برتر صنعت چوب قم یعنی ابوالفضل قربانی، خلیل حبیب زاده، علی منصوری و محسن صفری هم جوایزی اهدا شد.
حسین قدرشناس، سرپرست شهرک تخصصی چوب قنوات هم هدیه ویژه‌ای دریافت کرد و از سه اسپانسر این همایش یعنی نمایندگان گروه فروش سما، مدیریت شرکت چسب بن و شرکت افرام صنعت ایرانیان تجلیل شد.

از ایجاد برند مشترک تا سرمایه گذاری 60 میلیارد تومانی در شهرک تخصصی چوب سومین همایش صنعت چوب استان قم با حضور مدیران دولتی و ‏فعالان بخش خصوصی خوشه مبل و چوب قم در سینما ونوس قم برگزار شد؛

EN