محافظت از مبلمان با بسته‌ بندی صحیح و اصولی آن

بزرگترین نمایشگاه فنی- تخصصی صنایع چوب و مبلمان خاورمیانه، عرصه قدرت نمایی صنعتگران ترکیه
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷
نشریه شماره 77″تحولات جهانی صنعت، معدن و تجارت”
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۸
 

مسأله بسته‌بندی و جابجایی یکی از موضوعات مهم در کارخانه‌های مبلمان تلقی می‌شود. از آنجاییکه معمولاً مبلمان‌های چوبی مستعد آسیب در هنگام انتقال و جابجایی چه زمانی که در کارخانه جابجا می‌شود و چه وقتی که قرار است به دست مصرف‌کننده نهایی برسند، هستند در نتیجه مراقبت و تأمین امنیت آن تا هنگام تحویل به مشتری امری بسیار مهم است.


از آنجاییکه ایجاد هر آسیبی به مبلمان موجب پرداخت مجدد، صرف هزینه و زمان، کاهش اعتبار و ارزش محصول، کاهش رضایت مشتری و کاهش سود قابل توجه محصول می‌شود در نتیجه برای جلوگیری از هر گونه آسیب نیاز است تا همه قسمت‌های مبلمان به‌ طور کامل پوشیده شود تا در هنگام جابجایی دچار مشکل نشود. از جمله موادی که از آنها برای بسته‌بندی مناسب مبلمان استفاده می‌شود فیلم‌های پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن، پوشش‌های حباب‌دار، کاغذهای بسته‌بندی، کاغذهای کنگره‌دار و مقواهای مواج هستند. همچنین این بسته‌بندی‌ها را می‌توان هم به صورت دستی و هم با دستگاه‌های اتوماتیک انجام داد. انتخاب نوع ماده مورد استفاده در بسته‌بندی به جنس مبلمان وابسته است. امروزه از دستگاه‌های مختلفی برای بسته‌بندی مبلمان استفاده می‌شود.

پوشش و بسته‌بندی مبلمان
بسته به شرایط مختلف برای بسته‌بندی مبلمان از کاغذ، کاغذهای کنگره‌دار، پوشش‌های پلاستیکی، پوشش‌های حباب‌دار و لایه فوم استفاده می‌شود. معمولاً در زمان انتقال و جابجایی مبلمان ظریف چوبی به محافظت زیادی نیاز نیست. اما همواره به یاد داشته باشید که محافظت از مبلمان چوبی و بسته‌بندی آن حتی در صورت زمان‌بر بودن، بهتر از مشکلات بعد از صدمه دیدن آن خواهد بود. اصولاً در بسته‌بندی مبلمان از روش خاصی استفاده نمی‌شود اما با توجه به نوع و جنس محصول می‌توان روش بسته‌بندی متفاوتی را در پیش گرفت چرا که برخی از پوشش‌ها برای برخی از جنس‌ها می‌تواند غیرموثر و حتی مضر باشد. بیشترین مواد اولیه‌ای که از آنها در بسته‌بندی استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

کاغذ روزنامه
معمولاً از کاغذ روزنامه به‌عنوان جایگزین کاغذ بسته‌بندی برای محافظت از محصولات شکستنی استفاده می‌شود. ولی ممکن است جوهر چاپ خارج شده و اثر و رنگ حاصل از آن در اثر تماس با سطح چوبی باقی بماند. پس بهتر است از کاغذهای بدون نقش و چاپ در این کار استفاده شود. کاغذ مانع از خراشیدگی سطح مبلمان شده و از جذب رطوبت محیط توسط چوب هم جلوگیری به عمل می‌آورد.


پوشش حباب دار1
هرچند که پوشش‌های حباب‌دار در محافظت از مواد شکننده عملکرد بسیار مناسبی دارند، ولی دلایل زیادی نیز برای عدم استفاده از آنها وجود دارد. همواره باید از تماس مستقیم این پوشش‌ها با سطح شیشه‌ای جلوگیری کرد و قبل از تماس سطح شیشه‌ای مبلمان یا میز، باید از کاغذ بسته‌بندی روی سطح شیشه استفاده کرد و با این کار اثر بد منظره پوشش حباب‌دار بر روی میز باقی نخواهد ماند. استفاده مستقیم پوشش‌های حباب‌دار روی سطح چوب و پایه‌های میز هم منع شده است زیرا این کار با تجمع رطوبت روی چوب ممکن است به پرداخت‌ها و قسمت‌های ظریف مبلمان چوبی آسیب وارد کند. بنابراین بهتر است قبل از پوشاندن پایه‌ها و نقاط ظریف مبلمان چوبی با پوشش‌های حباب‌دار، از کاغذ بسته‌بندی بر روی آن استفاده کنیم.

پوشش  پلاستیک ضخیم2
هر چند این نوع پوشش مانع از آلوده شدن و آسیب به مبلمان شما خواهد شد، ولی می‌تواند باعث تخریب برخی از سطوح شود. توصیه می‌شود قبل از بسته‌بندی مبلمان چوبی با آن از کاغذ بسته‌بندی و یا کاغذهای کنگره‌دار روی آن استفاده کنید. بهتر است از جابجایی کشوها، دستگیره و چرخ‌های کوچک زیر میزها خودداری کنید. این موارد باید قبل از نقل و انتقال با دقت جدا شده و در بسته‌بندی‌های دربسته و یا پاکت‌های زیپ‌دار نگهداری شوند. هرگز کشو و درآور را مستقیماً روی مبلمان‌چوبی قرار ندهید زیرا این کار می‌تواند باعث فشار و ایجاد لکه چسب شود که پاک کردن آن بسیار مشکل است. قبل از بسته‌بندی بهتر است پایه‌های متحرک را نیز جدا کرده و در بسته‌بندی‌های مناسب قرار دهید.

محافظ لبه3
از محافظ لبه برای محافظت و استحکام بار بسته‌بندی‌شده در هنگام جابجایی و انبار استفاده می‌شود چرا که لبه‌ها بیشتر از سایر نقاط در معرض آسیب هستند. دو مزیت استفاده از آنها کاهش آسیب‌ها در چرخه تأمین کالا و حمل و نقل آن و متعاقب آن ‌جویی گسترده و دیگری کاهش مواداولیه مصرفی است. محافظ لبه به صورت اوراق‌کنگره‌ای سنگین به صورت سفارشی در مساحت و طول مورد نیاز تولید می‌شود. استفاده آز آنها حداکثر حفاظت با کمترین آسیب در حمل و نقل مبلمان را تأمین می‌کند.

سیستم‌های خودکار بسته‌بندی پوشش پلی‌تنی4
این دستگاه‌ها به طور خودکار محصولات را با پوشش‌های پلاستیکی و روکش‌های پلی‌تنی بسته‌بندی می‌کنند. برای این کار از پوشش‌های پلاستیکی و سپس کشیدن افقی پلاستیک‌های از جنس پلی‌تن روی سطح مبلمان استفاده می‌شود. این روش مناسب برای بسته‌بندی مبلمان و انواع پانل‌ها است. این خط تولید معمولاً براساس نیاز و سفارش مشتری در بسته‌بندی و حمل و نقل، طراحی می‌شود.

 
دستگاه‌های بسته‌بندی مجهز به دیسک گردان5
امروزه استفاده از انواع دستگاه‌های نیمه‌اتوماتیک مجهز به دیسک گردان در بسته‌بندی صفحات بزرگ و مسطح بسیار رایج شده است. صفحات چوبی برای بسته‌بندی بر روی صفحات گردان قرار می‌گیرند و دستگاه کار بسته‌بندی آن را انجام می‌دهد. در دستگاه‌های تمام ‌اتوماتیک این نوع از ماشین‌آلات نیز معمولاً از پوششی از جنس پلی‌اتیلن استفاده می‌کنند.


دستگاه‌های گردان Robopac مجهز به سیستم‌های قدرتمند کشیدن پوشش هستند که در مقایسه با بسته‌بندی دستی، 50 درصد در مصرف پوشش پلاستیکی صرفه‌جویی می‌کنند و متعاقب آن بازده را نیز افزایش می‌دهند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که دقت در بسته‌بندی مبلمان پرداخت شده علاوه بر جلوگیری از بسیاری مشکلات، باعث کاهش آسیب‌های احتمالی در حمل‌و‌نقل آن نیز خواهد شد.


پی‌نوشت

1. Bubble Wrap
2- shrink wrap (نوعی پلاستیک ضخیم که برای افزایش استحکام گرمادیده و چروکیده است).
3.  Edge Protectors
4. Automatic Polythene Stretch Wrap Packaging System
5. Turntable Stretch Wrapping Machines

مترجم: مهندس معصومه حافظی

EN