بررسی مواد و گرایش‌های رایج بازار از نگاه CSIL

برندگان مسابقه ارزیابی محصولات برتر نهمین نمایشگاه مبلمان اداری
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۸
فرصتهای تولید مشترک مبلمان با شرکت های ایتالیایی
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۸
 

تفاوت در سلیقه‌ها و گرایش‌های افراد درسال‌های اخیر موجب شده تا دامنه محصولات و مواد اولیه مورد استفاده در صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون پا را از چند ماده مرسوم فراتر گذاشته و مواد اولیه جدیدی را به بازار معرفی کند. در ادامه توجه شما را به مقاله‌ای در این خصوص از نگاه CSIL (مرکز مطالعات و تحقیقات صنعتی ایتالیا) جلب می‌کنیم.

بررسی مواد و گرایش‌های رایج بازار از نگاه CSIL

نیاز به آرامش، تندرستی و زندگی در یک محیط راحت و سازگار با محیط زیست چه در خانه باشیم، در رستوران یا سینما نشسته باشیم، در حال بازدید از یک موزه باشیم و یا در هتل یا فرودگاه باشیم همیشه وجود دارد. با توجه به سبک زندگی این روزهای ما، نیاز به محصولاتی که هم راحت و زیبا باشند و هم از نظر زیست‌محیطی مناسب و از قابلیت استفاده مجدد برخوردار باشند به شدت احساس می‌شود. از سویی دیگر با توجه به ارتباط مستقیمی که بین سلامتی و محیط زندگی ما وجود دارد نیاز به آگاهی نسبت به موضوعاتی که در چیدمان و طراحی یک خانه موثر هستند چون نورهای طبیعی، رنگ‌ها، دمای مطلوب، عایق‌های صوت، پوشش‌ها، مواد، پرداخت‌ها و نورپردازی به شدت احساس می‌شود. از آنجایی‌که امروزه گرایش‌های مختلفی در رقابت‌های بازار وجود دارد و هیچ‌گونه نظر و سلیقه مشخصی در این خصوص موجود ندارد این عادت‌ها و رفتارهای منطقه‌ای هستند که منجر به بروز گرایش‌ها و تمایلات مختلفی در زندگی افراد می‌شود.

افزایش تولیدات سفارشی با محوریت کار گروهی

در حال حاضر در سراسر جهان تحقیقات بسیار زیادی در خصوص مواد، سطوح و پرداخت‌های آن انجام می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرایش‌های جدید بازار و تحولات مثبت اقتصادی تمایل به افزایش کار گروهی با هدف مشخص را بیشتر کرده است. از سویی دیگر گرایش بیشتر تولیدکنندگان به سمت استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید و مواد تجدیدپذیر و قابل بازیافت تغییر کرده است که نتیجه آن افزایش تولید محصولات سفارشی برای مشتریان است. امروزه افزایش تقاضا برای محصولات ویژه و سفارشی در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی فرصت اجرای طرح‌های هوشمندانه و خاص را به تولیدکنندگان داده است. به این ترتیب بیشتر تولیدکنندگان با معماران و طراحان دکوراسیون داخلی همکاری تنگاتنگی دارند.

بررسی مواد و گرایش‌های رایج بازار از نگاه CSIL


افزایش دامنه مواد اولیه مورد استفاده

مواد پیرامون ما شامل چوب، فلز، شیشه، پلاستیک، سنگ، مرمر، بتن، لاستیک، سرامیک، چرم، پارچه و ... هستند. هر کدام از این مواد از نظر رنگ و پرداخت با هم متفاوت هستند. ترکیب و استفاده مواد مختلف می‌تواند جلوه‌های خاص و متنوعی از این مواد را ارایه داده و جای تجربیات هنری را بین فرآیندهای تولید باز کند. در کل برای ورود مواد به صنعت، روش‌های تولید، کاربرد و عملکرد نهایی و آثار محیطی فرآورده (ارزیابی LCA) مورد توجه قرار می‌گیرد.


بررسی مواد و گرایش‌های رایج بازار از نگاه CSIL
لمس مواد، تجربه‌ای پرطرفدار

کاغذهای دیواری تزیینی، پانل‌های چوبی، کاشی‌های سرامیکی، فلز و سطوح جامد قادرند در اولین تماس حس خود را به انسان منتقل کنند. چوب ماسیو یکی از مواد مورد توجه در صنعت مبلمان بخصوص در بازارهای متوسط و پیشرفته است که بخوبی می‌تواند حس زندگی را به ما منتقل کند. چوب طبیعی معمولا در ترکیب با شیشه، فلز یا سنگ استفاده می‌شود و باعث افزایش خواص احساسی آنها می‌شود. سایر مواد تجاری مانند سنگ‌های طبیعی، سنگ مرمر، سرامیک و شیشه از دوره رنسانس تجربه شده‌اند و بر روی افزایش قابلیت کار با این مواد و نیز افزایش قابلیت ترکیب آنها با هم بکار می‌روند. تکنولوژی‌های پیشرفته امکان ترکیب سنگ و مرمر را با فرآیندهای ویژه‌ای فراهم کرده‌اند. امروزه پرداخت‌های پیچیده‌ای روی سنگ مرمر انجام می‌شود که آن را شبیه به آهن، برنز و یا چوب می‌کند. با پیکر تراشی چوب می‌توان شکل‌های یکپارچه و زیبایی را روی آن ایجاد کرد. در سبک جدید زندگی شهری از صفحات سرامیکی با جلوه‌ها و طرح‌های فلزی با رنگ و بافت‌های مختلف برای پوشش دیوار و کف استفاده می‌شود. پرداخت‌های مختلف در طراحی صنعتی محصولات انواع پرداخت با طرح آهن، سطوح کهنه و اثرات ترک و شکاف را ایجاد می‌کند. شیشه از جمله مواد صنعتی است که می‌تواند مجددا استفاده شود و بعلت زیبایی و قابلیت تغییر بالایش با تقاضای بسیار زیادی در بازار مواجه است و در پرداخت‌ها و رنگ‌های مختلفی به مشتریان ارایه می‌شود. از ترکیب شیشه و فیلم پلیمری و شیشه‌ای می‌توان در ساخت محصولات منحصر به فردی  استفاده کرد. شیشه‌های عایق با پوشش‌های جدید و در ترکیب با نور LED جلوه زیبا و منحصر به فردی ایجاد می‌کند. از میان نسل جدید سطوح جامد برخی از آنها کمتر معرفی شده‌اند و می‌توانند در کابردهای داخلی و خارجی به منظور زیبایی بیشتر استفاده شوند. کاغذهای دیواری هم با طرح‌های جدید و متنوع باعث افزایش زیبایی در فضای زندگی و افزایش جنبه هنری تولیدات صنعتی خواهد شد.


بررسی مواد و گرایش‌های رایج بازار از نگاه CSIL


تمایل به استفاده از محصولاتی با کیفیت و کاربردی

میزان کیفیت، پرداخت و پارچه مبلمان بسته به کاربردی که از آن انتظار می‌رود متفاوت است. به طور مثال از پانل‌های عایق بیشتر در محیط‌های کار و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. به این ترتیب پارتیشن‌های تقسیم‌کننده و محصولات عایق صدا از رایج‌ترین مصالح در ساخت اتاق‌های کار هستند که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. همچنین استفاده از عایق‌های صوتی برای مکان‌های کار و استراحت انسان بسیار مهم هستند. امروزه در زمینه کارهای عایق به غیر از مواد مرسوم از انواع پارچه‌هایی که از قابلیت جذب صوت برخوردار هستند نیز استفاده می‌شود. خصوصیات جذب صدا در محیط‌های اداری شامل جنبه‌های دکوراسیون و طراحی است.
Trevira یکی از تولیدکنندگان جهانی محصولات پارچه‌ای پلی‌استری و بافت‌های جاذب صوت است. کاربرد نهایی این محصولات در داخل اتومبیل و برخی بسته‌بندی‌های فشرده است. امروزه تقاضا برای پارچه‌های ضد آتش و پارچه‌های مخصوص ضد آلودگی در حمل و نقل، اماکن عمومی و مراکز بازی رو به افزایش است. از مبلمان‌های مقاوم به اشعه فرابنفش، رطوبت و مواد شیمیایی نیز در فضاهای بیرونی ساختمان، بنادر، قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی استفاده می‌شود. محصولاتی با قابلیت نگهداری آسان، محصولات ضد خش و اثر انگشت، ضد حساسیت و با سطوح صاف و نرم نیز طرفداران بسیاری دارد. سنگ‌های سرامیکی و  طبیعی معمولا نازک یا بسیار نازک هستند و به صورت عمودی یا افقی می‌توانند برای کاربردهای داخلی یا خارجی مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از کابینت‌های جدید با چوب طبیعی در اواسط قرن اخیر در اروپا طرفدار پیدا کرد و بعد از آن استفاده از چوب تیره همراه با چرم رایج شد و به صورت دایره‌ای و نیز در ترکیب با سطوح پلاستیکی روشن و با رنگ‌های شاد و متنوع مورد توجه قرار گرفت. امروزه استفاده از محصولات جانبی دکوراسیون که شامل وسایلی مانند جاشمعی‌ها، بالش‌های رومبلی، آینه، میز قهوه، صندلی و فرش که می‌توانند تغییرات بسیاری در یک خانه ایجاد کنند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. نسل جدید مصرف‌کنندگان نیز ترجیح می‌دهند از محصولات دوستدار محیط زیست استفاده ‌کنند. در این میان منطقه و فرهنگ نقش بسیار مهمی را در پیشرفت گرایش‌هایی خاص در بازار ایفا می‌کند.

بررسی مواد و گرایش‌های رایج بازار از نگاه CSIL

رنگ‌های سال

شرکت Panton که بعنوان تعیین‌کننده غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد، اخیرا رنگ سال 2017 را سبز گیاهی با سایه‌ای از رنگ زرد، اعلام کرده است. بنابر این اعلام انتظار می‌رود پارچه‌های به کار رفته در بسیاری از خانه‌ها و رنگ بسیاری از مبلمان‌ها و صندلی‌ها از این نوع رنگ انتخاب شود. از سال 2000 رنگ سال بازتابی از فرهنگ اقلیمی بوده و توانسته بر معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی، مد، غذا و سفرها اثر بگذارد. همچنین بر اساس گزارش این سازمان ده رنگ اصلی سال از بهار 2017 رنگ‌های مربوط به طبیعت با تفاوت‌های جزیی در ترکیب رنگ هستند. سایه‌های خاکستری شامل خاکستری کم‌رنگ، خالص و خاکستری خیلی ملایم با درجات مختلفی از رگه‌های سیاه و سفید جزو رنگ‌های محبوب محسوب می‌شوند. سفید همراه با آبی روشن انعکاسی از نواحی شمالی هستند. رنگ متالیک هم بسیار متداول بوده، همچنین آلومینیومی، برنز و مسی همراه با پرداخت‌های سایشی و شیاردار هم در مکان‌های صنعتی پر طرفدار هستند. همچنین محدوده‌ای از رنگ‌های طبیعی و خالص مانند، بنفش، بژ، خردلی، یاسی، آبی و...هم وجود دارد. قرمز هم جزو رنگ‌های معروفی است که طرفداران زیادی دارد. پرداخت مات و خیلی مات امروزه در اروپا بسیار مورد توجه است. چوب‌های طبیعی مانند گردو و بلوط روشن هم جزو پرطرفدارترین چوب‌ها هستند.

منبع: FFE Magazine
نویسنده: Paola Govoni از مرکز مطالعات و تحقیقات صنعتی ایتالیا (CSIL)
مترجم: مهندس معصومه حافظی

EN