فرصتهای تولید مشترک مبلمان با شرکت های ایتالیایی

پیشنهادات انجمن کارفرمایان صنایع چوب ایران برای تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۸
مراسم تجلیل از داوران مسابقه ارزیابی محصولات برتر بیست و نهمین نمایشگاه مبلمان منزل و نهمین نمایشگاه مبلمان اداری
آبان ۲۶, ۱۳۹۸
 

در این جلسات که با همکاری اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران و اتحادیه مبلمان ایتالیا برگزار شد، نمایندگان 87 شرکت ایرانی با نمایندگان 17 شرکت ایتالیایی به مذاکره رو در رو پرداختند.

جلسات تجاری اتحادیه مبلمان ایتالیا در 7 مهرماه 93 جاری در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. در این جلسات که با همکاری اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران و اتحادیه مبلمان ایتالیا برگزار شد، نمایندگان 87 شرکت ایرانی با نمایندگان 17 شرکت ایتالیایی به مذاکره رو در رو پرداختند.

زاهدی مدیر اجرایی برگزاری این نشست می‌گوید:
در دو سال گذشته به واسطه شرایط مساعد پیش آمده از طرف ایران و در گمرک، جلساتی در این زمینه ترتیب داده شد. متأسفانه چون اتحادیه ایتالیایی به ما دیر خبر داده بود، اطلاع‌رسانی به نحو مطلوب انجام نشد و خیلی‌ها نتوانستند حضور پیدا کنند. اما باید از دکتر ضیایی به عنوان دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران تشکر کنم که با کمک و حمایت ایشان توانستیم به موقع این نشست‌ها را برگزار کنیم.
وی یاد آور شد سری اول این جلسات اواخر اردیبهشت برگزار شد که به واسطه بازخورد مثبت آن، دوباره تکرار شده است. نماینده برگزاری مراسم اتحادیه مبلمان ایتالیا در ایران، لوکا میرالیا رییس شرکت کوارک آپ است که اتحادیه صنعتگران مبلمان ایتالیا در ایران را نمایندگی می‌کند.
زمینه‌های فعالیت شرکت‌کننده‌های ایتالیایی این نشست عبارت بود از: مبلمان اداری، مبلمان منزل، پانل، درب، فرآورده‌های چوبی، معماری و طراحی مهندسی. در طی این نشست دو روزحدود 310 جلسه میان طرف‌های ایرانی و ایتالیایی برگزار شد که خوشبختانه هر دو طرف بسیار راضی بودند. در ادامه هم هیأت بازدید‌کننده ایتالیایی از بازارهای مبل یافت‌آباد و حسن‌آباد بازدید نموده و به طور جداگانه از شرکت‌های خصوصی بازدید کردند. البته هیأت قبلی در اردیبهشت ماه از شهرک بهسازی هم بازدید داشتند که بسیار مورد توجهشان قرار گرفته بود، اما هیأت حاضر به دلیل کمبود وقت امکان این بازدید را نیافتند.
از محاسن این جلسات آن است که این مبادلات تجاری، مستقیماً میان شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی صورت می‌گیرد و طرف آنها فقط اتحادیه‌های مبلمان ایتالیا و ایران هستند و هیأت اجرا‌کننده این نشست‌ها هیچ کارمزدی از آنها دریافت نمی‌کند.

نگاهی به مراسم افتتاحیه جلسات تجاری اتحادیه مبلمان ایران و ایتالیا که به مدت دو روز در روزهای هفتم و هشتم مهرماه برگزار شد؛
در ابتدای این جلسه، لوکا میرالیا برای هیأت تجاری ایتالیا، سخنانی درباره شرایط تجارت ایران، گمرک، نوسان نرخ ارز، محدودیت‌های تجاری ایران و شرایط عمومی ایران گفت. سپس دکتر حسن احمدیان رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران سخنانی به شرح زیر بیان کرد:
در ابتدا به همکاران خوبم از کشور ایتالیا خوشامد می‌گویم و به دوستان خوبم آقای لوکا و خانم زاهدی که زحمت برگزاری این مراسم را کشیدند خسته نباشید می‌گویم. من سعی می‌کنم به طور خلاصه مطالبی را در جهت بالا بردن بهره‌وری این مراسم بیان کنم. به طور کلی، نگاه ما در صنعت چوب و مبلمان ایران متمرکز بر سه حلقه اصلی در زنجیره این صنعت است.
حلقه اول این زنجیره مربوط به مواد اولیه، ماشین‌آلات، ابزار و یراق‌آلات مربوط به مبلمان و صنایع چوب ایران است. حلقه دوم، تولید محصولات مبلمان خانگی، اداری، کابینت، درب، کفپوش، کمد، یراق آلات و طراحی و معماری داخلی است. و حلقه سوم، توزیع محصولات صنعت مبلمان است. محور تمرکز ما بر هر سه حلقه زنجیره صنعت مبلمان ایران، توسعه توان تولید و صادرات مبلمان از ایران است و فعالیت‌های خود را در این مسیر ساماندهی و هدایت می‌کنیم. اتحادیه ما طی فرآیندی کشورهای هدف صادراتی خود را بر‌اساس شاخص‌های بازاریابی شناسایی کرده است و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به چه کشورهایی امکان صادرات داریم. کشورهایی مثل قطر، دوبی و امارات که در حاشیه خلیج فارس هستند. عراق، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان و ازبکستان همسایه‌های ایران هستند و مزیت‌های بالایی برای صادرات مبلمان ایران به این کشورها وجود دارد. به همین دلیل اتحادیه به کمک اعضایش در جهت صادرات به این کشورها حرکت کرده است و برنامه‌هایی هم دارد. این برنامه‌ها در زمینه‌های ارتقای طراحی در صنعت مبلمان، ارتقای دانش فنی و تولید، شناسایی نیازهای حلقه‌های مشروحه و رفع موانع تولید و صادرات، فرهنگ‌سازی در تولید و مصرف و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی است.
یکی از این موارد، بحث ارتقا در طراحی و ارتباط با تولید‌کنندگان ایتالیایی است. انتقال دانش فنی و تکنولوژی با نگاه تولید هم می‌تواند وضعیت تولید مبلمان کشور را ارتقا دهد. نگاه ما صرفاً یک ارتباط روی کاغذ نیست. طبق صحبت‌هایی که در جلسه‌های قبل با آقای لوکا انجام شد، تحلیل ما این است که در این زمینه‌ها، شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند با ایرانی‌ها ارتباط برقرار کنند. یکی از این موارد، بحث تولید مشترک یا Joint Venture شدن است. مورد دیگر، با توجه به امکاناتی که تولید‌کنندگان داخلی اعم از کارخانه، ماشین‌آلات و سابقه تولید دارند، بحث گرفتن License از یک شرکت ایتالیایی است. بحث سوم می‌تواند خرید باشد. خرید در زمینه‌هایی که ما توان تولید نداریم یا در حال حاضر امکان تولید آن وجودم ندارد. به نظر من، ترکیبی از این سه مورد یعنی Joint Venture شدن، License و خرید، برایند خوبی برای فعالان صنعت مبلمان در هر دو کشور دارد. ما در زمینه خرید مواد اولیه و ماشین‌آلات، می‌توانیم با کشور ایتالیا همکاری داشته باشیم. حدود یک سال پیش، نمایشگاهی در ایران در زمینه مبلمان اداری برگزار شد. تعدادی از مسوولان اتحادیه‌های مبلمان ایتالیا با کمک آقای لوکا در نمایشگاه شرکت کردند و تولیدات ایرانی را در زمینه مبلمان اداری دیدند. این کمک کرد که از نزدیک ببینند ما در زمینه تولید مبلمان در چه جایگاهی قرار گرفته‌ایم و آنها چه همکاری‌هایی می‌توانند با تولید‌کنندگان ایرانی داشته باشند. حدود سه ماه دیگر نمایشگاه مبلمان اداری امسال و حدود چهار ماه دیگر نمایشگاه یراق‌آلات، ماشین‌آلات، ابزارآلات و ملزومات تولید مبلمان در تهران برگزار می‌شود. پیشنهاد من این است که با حضورتان در نمایشگاه، حجم عمده‌ای از توانمندی‌های صنعت و مبلمان ایران را از نزدیک ببینید و به ظرفیت‌یابی برای همکاری با آن بپردازید. مورد دیگر که در گروه قبلی شرکت های ایتالیایی که به ایران آمدند و با تولید‌کنندگان ایرانی آشنا شدند، مدنظر قرار گرفت و من درخواستم این است که به حل آن کمک کنید، مسأله کپی‌رایت است که در ایران وجود ندارد. تولید‌کنندگان ایرانی با بازدیدهایی که از کشورهای مختلف دنیا داشتند، ایده‌هایی از تولیدات داخل ایتالیا گرفته‌اند. فرضاً فلان میز، صندلی یا مبل شبیه مدل‌های ایتالیایی است، ولی حتماً نیاز به همکاری برای ارتقاء کیفیت تولید این محصولات وجود دارد. ما به دنبال این هستیم که تولید‌کننده ایرانی با تولید‌کننده ایتالیایی ارتباط برقرار کند و در یک ارتباط صحیح و سالم بتواند یا تولید محصولات کپی را قطع و یا تولید آن را تحت لایسنس شرکت‌های ایتالیایی انجام دهد و می‌خواهم این را نقطه شروعی بدانیم. به هر حال هر اتفاقی که افتاده، امروز نقطه شروع است و با کمک همدیگر می‌توانیم آن را توسعه دهیم. خوشبختانه کشور ایران در محدوده‌ای قرار گرفته و مرکزیتی دارد که با 80 میلیون جمعیت و 11 کشور هدف، خیل عظیمی از مصرف‌کنندگان مبلمان را در دسترس دارد. با نگاه نزدیکی، قیمت مناسب، توان تولید و خدمات پس از فروش. می‌توانیم این ارتباط را یک فرصت بدانیم و از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

من باز از تشریف ‌فرمایی تک‌تک شما تشکر می‌کنم. هر کاری از دست اتحادیه ما بربیاید هم در جهت تعامل با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ایران و هم از لحاظ ارتباط برقرار کردن بین اعضای تولید‌کننده صنعت مبلمان ایران و صنایع مبلمان ایتالیا حتماً انجام می‌دهیم.

همگی ما در نهایت در یک خانواده قرار گرفته‌ایم. خانواده‌ای به نام صنعت مبلمان که می‌تواند از ایتالیا، ایران و یا هر جای دیگر دنیا باشد. ما در کشور خودمان با نام صنایع مبلمان شناخته می‌شویم و دست به دست هم داده‌ایم تا سهم وظیفه انسانی خودمان از تولید ارزش بر روی کره زمین را انجام دهیم.


در ادامه این جلسه نشست‌های رو در روی نمایندگان شرکت‌های ایتالیایی با نمایندگان شرکت‌های ایرانی آغاز شد و شرکت‌ها به بحث و مذاکرات رو‌ در رو با هدف یافتن راه‌های همکاری پرداختند. از نگاه کارشناسان با توجه به وجود زیر ساخت‌های گسترده تولید مبلمان در ایران، قیمت تمام شده بسیار پایین تولید انواع مبلمان در ایران و بالاخره قرار داشتن ایران در قلب یکی از بازارهای بزرگ و رو به رشد مصرف مبلمان در جهان، زمینه بسیار خوبی برای همکاری تولیدکنندگان ایرانی با همکاران ایتالیایی در قالب تولید تحت برندهای ایتالیا یی، تولید تحت لاینس یا سرمایه گذاری مشترک وجود دارد.

EN